در حال بارگذاری ...

فراخوان پذیرش مقاله برای فصلنامه پژوهش در تربیت معلم

پژوهشگران ارجمند

به اطلاع می­رساند فصلنامۀ "پژوهش در تربیت معلم" وابسته به دانشگاه فرهنگیان، نتایج پژوهش­های اصیل، تخصصی و مرتبط با حوزۀ تربیت معلم را منتشر می­نماید و در این راستا تا کنون دو شماره از این نشریه تولید و منتشر شده است. معاونت پژوهش و فناوری در نظر دارد براساس برنامه­ریزی به­عمل­آمده پس از انتشار شمارۀ سوم، امور مربوط به دریافت درجۀ علمی پژوهشی مجله را از طریق کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کند. از این­رو از عموم پژوهشگران حوزۀ مطالعات تربیت معلم درخواست می­شود مقاله­های پژوهشی خود را با در نظر گرفتن محورهای موضوعی زیر جهت بررسی و انتشار به نشانی زیر ارسال نمایند.

http://te-research.cfu.ac.ir 

 

اهداف انتشار فصلنامه:

1 . ایجاد فرصت برای تضارب آرا، بسط دانش بومی و به اشتراک­گذاری تجارب و دیدگاه­های صاحب­نظران تربیت معلم در سطح ملی

2 .ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنت­های تربیت معلم در ایران و جهان

3 .  ایجاد بستر برای سیاست­گذاری  و برنامه­ریزی در تربیت معلم  و دست یابی به کیفیت برتر

4 .کمک به رسمیت یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصۀ تخصصی در جامعۀ علمی ایران

 

 محورهای پذیرش مقالات:

الف) اسناد فرادستی و مبنایی در تربیت معلم

- سند تحول بنیادین و تربیت معلم

- نقشۀجامع علمی کشور و تربیت معلم

- سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم

- اساسنامۀ دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم

- سند برنامۀ درسی ملی و تربیت معلم

 

ب) آموزش و برنامه­های درسی تربیت معلم

-   آینده­پژوهی در تربیت معلم

- برنامه­های درسی در تربیت معلم

- نقش و جایگاه کارورزی  و کارآموزی در تربیت معلم

- جایگاه و نقش برنامه­های درسی غیررسمی­( انتخابی/ اختیاری) در دستیابی به شایستگی­های معلمی

- تربیت معلم در حوزه­های خاص( تربیت معلم چند پایه- تربیت معلم چند موضوعی- تربیت معلم روستایی و عشایری، آموزش و پرورش کودکان استثنایی )

- الزامات آموزش فعال و پژوهش­محور در تربیت معلم

- قابلیت­های بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفه­ای معلمان

- سنجش صلاحیت حرفه­ای معلمان و دانشجو معلمان

- تطبیق برنامه­های درسی تربیت معلم در ایران و جهان

پ) تحول، خلاقیت و نوآوری در تربیت معلم

- تاریخ تحول تربیت معلم( در ایران و جهان)

- فلسفۀ تربیت معلم

- دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان یادگیرنده

- مدیریت تحول و نوآوری در تربیت معلم( در ایران و جهان )

- مدیریت دانش در تربیت معلم

- مفهوم­سازی و ایده­پردازی در مدیریت، ساختار و تشکیلات تربیت معلم

- نقد و ارزیابی الگوهای پذیرش دانشجو در تربیت معلم

- الگوهای نوین توسعه حرفه­ای معلمان( روایت­پژوهی- درس­پژوهی- اقدام­پژوهی)

ت) توسعۀ حرفه­ای معلمان

-دانش و تفکر معلمی 

-توسعۀ هویت، عاملیت و زندگی حرفه­ای معلمان

-روش­های نوین و فعال آموزش و تدریس

-تکنولوژی آموزشی، بسترهای مجازی  و رشد حرفه­ای  معلم

- مربیگری در تربیت معلم

-قابلیت­های اخلاقی و عقلانی­(منش و روش)در توسعۀ­حرفه­ای معلمی

- مهارت­های تأملی در توسعۀ حرفۀ معلمی

- توسعۀ فرهنگ آموزش و تدریس

- مبانی روان شناختی، آموزش هیجانی و توسعۀ معلمی

ث) جامعه و تربیت معلم

- بازنمایی خلقیات و فرهنگ ایرانی در حرفۀ معلمی

- جایگاه اجتماعی و نقش معلمان در جامعه 

- خانواده، مدرسه و حرفه معلمی

-زبان، نژاد، قومیت و آموزش چند فرهنگی در مدرسه و تربیت معلم

- جنسیت و تربیت معلم

- معنویت و  تربیت معلم

 

 


نظرات کاربران